Kaninpäls

För ett par veckor sedan kom det en leverans med västar gjorda av kaninpäls till butiken där jag jobbar.
Jag blev så klart upprörd och påpekade att butiken har skrivit på ett avtal där man lovar att inte sälja päls. Fick då till svar från ledningen: 

-Oops vi glömde visst bort oss...men ni kan säkert visa och sälja dessa till ett visst klientel.

Det är bara det att jag VILL INTE! Det går emot hela mitt väsen och jag mår dåligt bara av att se dessa pälsvästar. Jag tycker hela pälsindustrin är vidrig och lider med alla stackars djur som föds upp på pälsfarmar under hemska förhållanden och utan minsta tillstymmelse till empati.   

Vad gör man?? Har sagt till mina arbetskamrater att jag inte befattar mig med dessa västar och inte tänker visa dem för kunderna. Jag är ju annars en person som bojkottar butiker som säljer äkta päls. Men hur ska man gå tillväga om man helt plötsligt JOBBAR i en sådan butik?!! Kan ju inte gärna säga upp mig på direkten även om jag skulle vilja. Det tillåter inte min ekonomi. Tyvärr.
Kanske förstorar jag upp saken...men i dagarna har det kommit fler varor med pälsdetaljer, vilket gör mig gråtfärdig. Tror inte det är de sista heller. :(

Tänker på alla små kaniner som aldrig får chansen att visa vem de är. Som aldrig får känna kärlek och värme. Och aldrig någonsin får komma ut i solen och skutta i gröngräset. :(
Bara för människans fåfängas skull.

Kommentarer
Postat av: Kaninfamiljen

Ja fy, jag är också emot pälsindustrin. Jobbigt sits du hamnat i. Hör med Hogges matte Johanna, hon kanske har några bra ideér?



Jag gillar verkligen inte att det smygs in päls och skinn överallt, tror de försöker göra det rumsrent så att säga. Finns ju ett stort motstånd, samtidigt som det finns folk som gärna vill gå omkring med döda djurs skinn och pälsar på sig.

2011-09-13 @ 10:10:22
URL: http://kaninfamiljen.com
Postat av: Anonym

Nej tack till päls! Ta kontakt med dem som de skrivit avtal med och tipsa om att butiken inte håller sitt avtal.

Många människor låter bli att handla i butiker som hanterar och säljer päls för att visa sitt missnöje och jag hade blivit dödligt förbannad om de smög med dessa pälsar. Du kan ju vara anonym och kanske ta bort ditt inlägg här så du inte råkar illa ut för du är ärlig.

2011-09-13 @ 15:01:17
Postat av: Johanna

Fan vad vidrigt. Om de har någon sorts avtal påskrivet kan det kanske vara straffbart, ring någon jurist eller så och fråga vad de säger om saken.

Lyckas du ta reda på varifrån pälsen kommer kan du säkert göra en anmälning på den fabriken oxå eftersom i princip inga pälsfabriker uppfyller några lagkrav. Det är svårt att göra sånt själv. Ring någon på djurens rätt så kanske de vet hur de kan hjälpa dig. Jag tycker det hela är vidrigt.

2011-09-13 @ 21:11:39
URL: http://viciousme-hogge.blogspot.com/
Postat av: Diana

Håller med Johanna här ovanför. Tur att hon skrev det jag tänkte skriva för är så arg nu så hittar inga ord >_<

2011-09-13 @ 21:21:02
Postat av: Annelie

NEJ du förstorar inte upp pälsen tillhör djuren.

2011-09-17 @ 20:12:35
Postat av: Annelie

Jag var på kaninuppfödarnas förings utställning. Många fina kaniner. Kul tills jag kom fraM TILL DET BORD DÄR DET SÅLDES KANINKORV OCH PÄLS. Förstår inte dom som vill ha päls. Eller kan äta kanin.

2011-09-24 @ 13:57:58
Postat av: yasmine

Vad starkt av dig att du markerar din åsikt och står för den. Vidrigt djurplågeri!

2011-09-26 @ 19:24:47
URL: http://inzoomat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0